Mediji in otroci

Mediji in otroci

  • 21.08.2018
  • Ugotovljeno je, da je televizija v primerjavi z drugimi mediji najbolj uporabljena pri predšolskih otrocih. Več staršev otroke nadzoruje pri gledanju televizije kot pri igranju igric na računalniku in več staršev kaznuje otroke s prepovedjo gledanja televizije, kakor s prepovedjo igre na računalniku. Predšolski otroci, ki se v prostem času ukvarjajo z gibalnimi dejavnostmi uporabljajo manj televizije in računalnika, kar je zelo pozitivno. Kako mediji vplivajo na otroka?

Današnji čas je medijski čas, ki nam omogoča javno komuniciranje in ima pomembno vlogo v naši družbi. Kaj so sploh množični mediji? Nekaj let nazaj se je ta izraz uporabljal za sredstva javnega obveščanja, danes pa govorimo predvsem o množičnih medijih, kar pomeni da govorimo o nečem javnem. Otroci živijo v medijskem ozračju, ki je poln dražljajev za čutila. Ko se otrok navadi na hitre dražljaje medijskega okolja (na primer hitri prizori glasbenih videospotov), jih potrebuje vedno več.

Človek je po naravi družbeno in družabno bitje s potrebo po vključenosti v skupnost. Zanima ga, kaj se okoli njega dogaja, z informiranostjo o pomembnih dogodkov doma in po svetu pridobiva občutek, da je soudeležen pri dogajanju.

Mediji lahko ustvarjajo iluzijo bližine in tako se otroci in odrasli raje odločajo za medijsko bližino kot za negovanje resničnih medčloveških vezi. Te resnične odnose oziroma stike nadomeščamo z gledanjem televizije, s spletnim brskanjem, z igranjem računalniških igric in podobnim.

Mediji prav tako omogočajo beg iz realnosti. Predvsem otroci se radi izgubijo v privlačne pobarvane slike televizijskih in računalniških ekranov.

Dandanes živimo v času množičnih občil, pred katerimi otroci preživijo večino svojega časa. Otrokove čute pritegnejo hrupi, zabava, za oko privlačni scenariji in podobno. Številne gibljive podobe so pomemben del otrokovega življenja, zato jih je potrebno naučiti pravilnega branja medijev in s tem kritičnega razmišljanja.

Za večino otrok sta televizija in video med prvimi kulturnimi doživetji.  Sredstva obveščanja danes nimajo več omejitev in otroci lahko tako hitreje spoznavajo stvari, ki so včasih bile tabu teme. Hitro se začnejo pojavljati tudi vzorniki, ki vplivajo na naše najmlajše. 

Množični mediji so lahko dobri ali slabi. Nasilje na televiziji spodbuja otroke k posnemanju nasilja, pri njih povzroči bojazljivost, prevelik strah ali strahopetno vedenje. Računalniške igrice pa so nevarnejše, kajti otrok sam povzroča, da na zaslonu padajo udarci in podobno. Otroci med nasilnimi prizori na televizijskem ali na računalniškem ekranu težko ločijo resnične in namišljene prizore.

Prekomerno gledanje televizije in uporaba računalnika vplivata na fizično zdravje otrok. Prekomerna uporaba obojega je povezana z debelostjo, visokim krvnim tlakom, diabetesom, srčno boleznijo in višjo ravnijo holesterola.  Aktivnosti v naravi, igre na prostem, druženje z vrstniki bi morale biti dejavnosti, ki bi otrokom pomenile največ. Kljub temu mnogi otroci ves svoj prosti čas preživijo pred televizijo ali pred računalnikom.

Tina Hanžič

Diplomirana kineziologinja